Het zoekalgoritme van Google gebruikt verschillende factoren om de relevantie en rangschikking van webpagina’s in de zoekresultaten te bepalen. Hier zijn de 10 belangrijkste ranking factoren, volgens verschillende studies en bronnen:
Google zoekt naar pagina’s die nuttige en nauwkeurige informatie bieden die relevant is voor de zoekopdracht van de gebruiker.
Google zoekt naar pagina’s die de trefwoorden bevatten waarop de gebruiker heeft gezocht, en ook verwante termen.
Google kijkt naar het aantal en de kwaliteit van de links die naar een pagina verwijzen als een signaal van het belang en de autoriteit ervan.
Google geeft de voorkeur aan sites die mobiel vriendelijk zijn en een goede gebruikerservaring bieden op mobiele apparaten.
Google geeft de voorkeur aan pagina’s die snel laden en goed presteren.
Oudere domeinen kunnen een voordeel hebben in de zoekresultaten.
Google geeft de voorkeur aan beveiligde sites (die HTTPS gebruiken).
Google kijkt naar factoren zoals hoe lang gebruikers op de pagina blijven, hoe ze met de pagina omgaan en of ze terugkeren naar de pagina met zoekresultaten, om de kwaliteit van de gebruikerservaring te bepalen.
Google kan rekening houden met het aantal shares en andere sociale signalen bij het rangschikken van pagina’s.
Google geeft de voorkeur aan bedrijven die zich in de buurt van de gebruiker bevinden en relevant zijn voor de zoekopdracht van de gebruiker.
Het is belangrijk op te merken dat dit slechts enkele van de factoren zijn die Google gebruikt om pagina’s te rangschikken, en het relatieve belang van elke factor kan in de loop der tijd veranderen.
Maak gebruik van de mogelijkheid om je website te optimaliseren via de gratis SEO Audit.