Hoe kies je een WordPress thema? Wil je een keuze maken voor een WordPress thema dan kan het zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Er is gewoon veel, erg veel. Het leek me tijd worden om enig overzicht te scheppen in het aanbod en je wat handgrepen te geven om een goede keuze te kunnen maken. Wat is er te vinden in de WordPress wereld?
Dit zijn de populaire thema’s die aangeboden worden op Envato Market tegen een schappelijk bedrag (vaak tussen de € 40,- en € 80,- 1-malig, support e.v.t. te verlengen afhankelijk van het thema). Denk hierbij aan een thema als AVADA, ENFOLD of BETHEME. Welke daar ook direct tussen past is DIVI. Dit thema kan echter alleen direct op elegantthemes.com aangeschaft worden voor € 89,- (jaarlijkse kosten). Dan is er nog het Genesis Framework. Een modern thema/framework met verschillende child thema’s. Niet goedkoop, wel goed en misschien wel meer voor de WordPress ontwikkelaar dan voor de reguliere gebruiker.
Soms richt een website zich op 1 doel of doelgroep en is alle functionaliteit daarop gericht. Deze thema’s zijn vaak niet zo uitgebreid te kneden, maar de functionaliteit die nodig is wordt vanuit het thema geleverd zonder dat je aan de gang moet met verschillende plugins. Voordeel is natuurlijk dat je een thema kunt vinden dat 100% laat zien wat jij wilt en je alleen nog de tekst en afbeeldingen erin hoeft te zetten. Een nadeel is dat je het vaak net even anders wil hebben en dat die laatste stap lastig kan zijn zonder het inschakelen van een developer.
Voorbeelden:
Ik bedoel hiermee de (in de basis gratis) thema’s die vrij nieuw zijn en omarmd worden door een grote groep enthousiasten. Ze hebben zelfs hun eigen Facebook groepen. Deze thema’s zijn modern gecodeerd, licht, veelzijdig (veel mogelijkheden in de standaard Customizer) en werken goed met page builders. Door de populariteit zullen deze thema’s niet snel verlaten worden door de ontwikkelaars waardoor een keuze voor zo’n thema ook een duurzame is.
Voorbeelden:
OceanWP, een thema dat verbaasd als het gaat om veelzijdigheid. Dit gratis thema heeft een moderne look en de Customizer heeft meer mogelijkheden dan menig premium thema. Je kunt per pagina instellen welke elementen je wilt laten zien en er zijn beschikbare hooks om template elementen in te brengen. Daarnaast zijn er de ‘extensions’ die je dan wel moet betalen en die extra functionaliteit toevoegen. Maar zonder die extensions is het ook een thema op steroïden en erg breed in te zetten.
Generate Press, een thema ontwikkeld door Tom Usborne. Dit thema heeft ook een enthousiaste groep Facebook aanhangers, is licht en snel, maar niet zo veelzijdig als OceanWP. De premium versie is ook erg populair en kost op dit moment $ 40,-.
Astra, een modern en veelzijdig thema. Ideaal om te gebruiken in combinatie met een page builder als Elementor of Beaver builder. Eén van de drijvende krachten achter Astra is wpcrafter.com en er zijn zeer veel tutorials te vinden op Youtube.
Dit zijn de (gratis) thema’s die te vinden zijn in de repository, zeg maar de bibliotheek van WordPress. Helaas zijn er veel thema’s die zeer beperkt qua mogelijkheden zijn, waar je dan vaak weer te laat achter komt. Een ander groot nadeel is dat er een kans is dat de ontwikkelaar van het thema op een gegeven moment geen ondersteuning meer zou willen geven en het thema niet meer door ontwikkeld wordt. Hierdoor kunnen conflicten met plugins en veiligheid issues niet meer opgelost worden. Wil je een serieuze website voor je bedrijf ontwikkelen dan zou ik zeker wegblijven van 90% van deze thema’s.
Veel ontwerpen voor een website zijn tegenwoordig met een pagebuilder (Elementor, Beaver builder, Divi builder, Thrive architect) goed te realiseren en in te passen in een bestaand thema. Wil je echter nog meer controle op het ontwerp en de functionaliteit denk dan aan een custom thema. Alle templates (single-post, archief pagina’s, zoekpagina etc.) worden gecodeerd en gestyled door de developer/designer. De basis voor een custom thema is dan vaak een Photoshop (of Sketch) bestand. Je werkt dan niet vanuit de beperkingen van page builders of bestaande thema’s, maar je maakt een uniek product.
Hoe kies je een WordPress thema? Zie bovenstaande als een startpunt om WordPress thema’s te checken op hun geschiktheid. Focus je op wat jij belangrijk vindt en kijk bijvoorbeeld hoe het menu eruit ziet op mobiele weergave, of je de lay-out van je blog kunt aanpassen, of het geschikt is voor Woocommerce, of het thema geschikt is voor het gebruik met een page builder…
Succes!