Wil je je organische vindbaarheid in Google verbeteren en hoger scoren in de google zoekresultaten? Wil je met je webshop hoger in Google? Bungel je na maanden nog steeds op pagina 20 voor het door jouw gekozen keyword?
Dan is het tijd voor een actieplan. Een stappenplan om met de SEO stofkam de oorzaken van de slechte Google ranking op te sporen en aan te pakken.
Soms gaat het om kleine aanpassingen, maar gebruik dit stappenplan om de problemen te identificeren en de organische vindbaarheid in Google van je pagina te verbeteren.
Google houdt van lange diepgaande kwalitatieve artikels met veel ‘engagement’. Denk aan gemiddeld 2.500 woorden voor posts/pagina’s en 4.000 woorden voor Pillar Pages ( = de allesomvattende pagina/gids over een bepaald onderwerp).
Gebruik relevante en kwalitatieve (geoptimaliseerde) foto’s en infographics om uw bezoeker nog meer te boeien en de interesse aan te wakkeren. Evalueer je post na een tijdje en breng de nodige wijzigingen aan indien nodig. Ververs de content regelmatig. Maak regelmatig nieuwe posts en af en toe een nieuwe pagina om bezoekers betrokken te houden.
Neem de tijd om teksten en artikelen goed op te schrijven. Herlees je teksten na verloop van tijd en check de impact van de inhoud met collega’s. Heb je budget voor een SEO copywriter dan wordt het een stuk gemakkelijker.
Gebruik een SEO plugin om je content te analyseren op SEO parameters. Yoast SEO geeft bijvoorbeeld exact aan wat er scheelt binnen een pagina.
Gebruik de SEO en leesbaarheid analyse van Yoast en polijst de inhoud net zolang totdat alle obstakels verdwenen zijn. Download hier de Yoast SEO plugin.
Controleer in uw Google Analytics hoe lang bezoekers op de pagina blijven (bounce rate), wat voor Google een indicator is van de kwaliteit van de inhoud.
Heeft uw inhoud een goede on-page strategie? Implementeer een consistente en solide on-page SEO op elke pagina en post. Check oude pagina’s en posts of de on-page parameters nog kloppen.
Hoe goed presteert de pagina op mobiel? Mobiel gebruiksgemak wordt gedetecteerd door Google en je ranking zal dalen als de pagina niet volledig geoptimaliseerd is voor mobiel. Vaak kun je met kleine aanpassingen het mobiele gebruiksgemak verbeteren.
Verbind daarom je Google Analytics property met de Google Search Console om inzichten en meldingen te krijgen voor je pagina’s op mobiel.
Doe de moeite om de problemen op mobiel op te lossen en de mobiele ervaring gebruiksvriendelijk te maken.
Link building speelt een belangrijke rol bij het genereren van organisch verkeer via zoekmachines. Zoekmachines gebruiken links om het web te crawlen. Ze crawlen de links tussen de individuele pagina’s op uw website, en ze crawlen de links tussen hele websites. Backlinks blijven een van de sterkste ranking signalen in Google’s zoekalgoritme.
Een link moet van hoge kwaliteit, relevant en authentiek zijn. Een kwaliteitslink kan een grote boost geven aan je ranking. Het werkt twee kanten op. Maak content waar websites naar willen linken en creëer links die extra waarde en betekenis geven aan je content.
En last but not least om je google zoekresultaten te verbeteren, optimaliseer de laadsnelheid van de pagina. Misschien heb je gehoord van Core Web Vitals.
Core Web Vitals zijn drie meeteenheden die een score geven voor de ervaring van een gebruiker bij het laden van een webpagina. Deze metingen geven aan hoe snel pagina-inhoud wordt geladen, hoe snel een browser die een webpagina laadt kan reageren op de invoer van een gebruiker en hoe instabiel de inhoud is terwijl deze in de browser wordt geladen.
De Core Web Vitals zijn een ranking factor voor Google Search als onderdeel van de nieuwe pagina ervaring signalen.
Optimaliseren van de laadsnelheid. Hoe pak je dit aan? Lees er alles over in onze blog post WordPress Snelheid Optimalisatie – De Praktische gids (2022)