Het succes van je webshop is nauw verbonden met de vindbaarheid van je webshop. Je kunt nog zulke fantastische producten verkopen, maar als je winkel niet online te vinden is dan houdt het snel op. Meestal valt het wel mee, omdat zoekmachines steeds slimmer het web afzoeken. Maar qua inkomsten maakt het veel uit of je op bij de eerste drie zoekresultaten staat of dat je genoegen moet nemen met een plek op de 2e pagina. Daarom is het belangrijk om (zo vroeg mogelijk) bezig te gaan met SEO (Search Engine Optimization) voor je webshop. In deel 1 van SEO voor webshops hebben we het over Zoekwoorden (Keywords) en hoe je webshop eruit ziet in de zoekresultaten.
De zoekterm (keyword) is de term die een potentiële klant intikt als die op zoek is naar bijvoorbeeld nieuwe sportschoenen of een lens voor zijn/haar camera. Er zijn 4 criteria waar je zoekterm aan moet voldoen om deze te gebruiken voor een webshop. Laten we even een product als voorbeeld nemen.
a) De zoekterm moet 100% passen bij het product. Als de zoekterm te ver afligt van je product dan zal je bounce rate omhoog gaan. Bounce rate is het percentage bezoekers die ergens op je webshop terecht komt en die niet doorklikken naar andere pagina’s, maar je webshop verlaten.
b) Je wilt een hoog zoekvolume. Je wilt dat er veel en vaak op die term gezocht wordt. Via de Google Keyword Planner (GKP) krijg je inzage in het aantal zoekopdrachten voor een term in een bepaalde periode. Maak een lijstje van mogelijke zoektermen en bekijk de resultaten in de GKP.
c) De zoekterm moet een commerciële intentie hebben. Ook dit kun je met de Google Keyword Planner (GKP) uitzoeken. Als de competitie hoog is dan heeft de zoekterm ook een hoge commerciële waarde.
d) Doe het beter dan de competitie. Kijk in je browser wat de zoekresultaten zijn voor je gekozen zoekterm. Kijk bij de bovenste vermeldingen, daar waar de concurrentie staat, in hoeverre de titel en de meta omschrijving geoptimaliseerd is voor de zoekterm. Vast niet 100% en dus zijn er kansen als je je product een titel en een meta omschrijving weet te geven die daarin de competitie overtreft.
Probeer het wiel niet uit te vinden. Geef jezelf een goede zet in de rug door te kijken naar hoe grote webshops als Bol.com en Amazone.com hun categorieën en sub-categorieën weergeven. Dit zijn goede aanwijzingen voor zoektermen en waarschijnlijk ook de producten waarmee je de concurrentie moet aangaan. Wikipedia is ook een goede bron voor zoektermen.
Je kunt nadat je webshop al enige tijd actief is uitzoeken welke positie het gekozen keyword de URL heeft gegeven in de Google ranking. Er zijn een aantal ranking tools die je hiervoor kunt gebruiken. Ik noem SEMRUSH, AHREFS en de gratis tool van SEOcentro.
Je kunt checken welke pagina’s geïndexeerd zijn door in je browser site:jedomein.nl in te tikken. Je ziet alle URL’s verschijnen. Dit is handig, want je ziet precies hoe je webshop vertoond wordt in de zoekmachine resultaten. Elke vermelding heeft een titel met daaronder de URL en de meta omschrijving. Deze gegevens kun je instellen en bewerken met de Yoast SEO of de All In One SEO Pack plugin. Yoast heeft ook een betaalde versie die ontwikkeld is voor WooCommerce. Later gaan we dieper in op de voordelen van deze plugin.
Met deze plugins kun je ook per pagina, post en product een focustrefwoord (zoekterm of keyword) instellen. De pagina, post of product verschijnt in de zoekresultaten als de internet gebruiker deze term gebruikt in de zoekfunctie van de browser. Dus het is noodzakelijk dat je zoekterm wel overwogen gekozen wordt.
In SEO voor Webshops (deel 2 – On Page SEO) gaan we in op content en On Page SEO. Je leert welke ON PAGE factoren van invloed zijn op je SEO en krijgt tips hoe deze te gebruiken.
Mocht je vragen hebben over ‘SEO voor Webshops’ of wil je een SEO check van je webshop neem dan contact op via ons mailadres info@echtemeneer.nl