24 januari 2018

Hoe kies je een WordPress thema?

Hoe kies je een WordPress thema? Wil je een keuze maken voor een WordPress thema dan kan het zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Er is gewoon veel, erg veel. Het leek me tijd worden om enig overzicht te scheppen in het aanbod en je wat handgrepen te geven om een goede keuze te kunnen maken. Wat is er te vinden in de WordPress wereld?

 

1) Het Premium WordPress thema

Dit zijn de populaire thema’s die aangeboden worden op Envato Market  tegen een schappelijk bedrag (vaak tussen de € 40,- en € 80,-  1-malig, support e.v.t. te verlengen afhankelijk van het thema). Denk hierbij aan een thema als AVADA, ENFOLD of BETHEME. Welke daar ook direct tussen past is DIVI. Dit thema kan echter alleen direct op elegantthemes.com aangeschaft worden voor € 89,- (jaarlijkse kosten). Dan is er nog het Genesis Framework. Een modern thema/framework met verschillende child thema’s. Niet goedkoop, wel goed en misschien wel meer voor de WordPress ontwikkelaar dan voor de reguliere gebruiker.

 

Avada Divi thema

 

De voordelen:

  • Deze thema’s worden regelmatig ge-update en groeien mee met de eisen die nieuwe WordPress (Core) versies van ze verlangen. Het is  belangrijk dat je thema compatibel blijft met de nieuwe versies van WordPress en de belangrijkste premium plugins (denk aan WPML). Daarnaast is het nog belangrijker dat e.v.t. veiligheid issues snel opgelost worden. De premium theme’s hebben een commercieel belang om die compatibiliteit te waarborgen waardoor de keuze voor een premium thema een duurzame keuze is.
  • Ze kunnen veel. De premium thema’s zijn voorzien van een heleboel toeters en bellen. Denk aan een meegeleverde page-builder of een Revolution slider. De thema’s zijn zo door ontwikkelt dat je je website  naar eigen idee kan vorm geven zonder tegen al te veel obstakels aan te lopen.
  • Goede documentatie, community en support. Mocht je een vraag hebben dan is deze vraag vast al een keer beantwoord en te vinden in de docs of in een community groep, zo niet dan kun je de support aanspreken.
  • Er zijn vaak goed uitziende templates beschikbaar die je met 1 klik kunt inladen. Vaak worden deze aangeboden als child themes.

De nadelen:

  • De hoeveelheid aan mogelijkheden gaat samen met een bepaalde leercurve. Zeker het gebruik van een page-builder kan het snel opzetten van een website tegen werken.
  • Verouderde structuur. Deze thema’s zijn vaak al wat langer op de markt en zijn qua performance niet meer zo sterk.
  • Vaak is enige kennis van CSS noodzakelijk, ondanks de overload aan opties. Dit geldt trouwens niet alleen voor de premium thema’s.
  • Het is lastig om een DIVI website te switchen van thema. Er blijven dan allerlei shortcodes in de editor staan. Dit probleem is specifiek voor DIVI. Dus, 1 x DIVI is altijd DIVI.

 

2) Het thema met 1 specifiek doel of doelgroep.

Soms richt een website zich op 1 doel of doelgroep en is alle functionaliteit daarop gericht. Deze thema’s zijn vaak niet zo uitgebreid te kneden, maar de functionaliteit die nodig is wordt vanuit het thema geleverd zonder dat je aan de gang moet met verschillende plugins. Voordeel is natuurlijk dat je een thema kunt vinden dat 100% laat zien wat jij wilt en je alleen nog de tekst en afbeeldingen erin hoeft te zetten. Een nadeel is dat je het vaak net even anders wil hebben en dat die laatste stap lastig kan zijn zonder het inschakelen van een developer.

Flatsome thema

 

Voorbeelden:

  • Flatsome, thema waarmee je een goedogende Woocommerce website mee kan inrichten. Vol met opties om je online winkel te tweaken.
  • Car Dealer, thema spreekt voor zich. Met allerlei filter functies om auto’s te filteren. Let bij dit soort thema’s altijd goed op of er een Nederlandse vertaling van is.
  • Newspaper, thema gericht op het weergeven van nieuws en blog artikelen. Dit thema maakt het je gemakkelijk je blog berichten op verschillende manieren te laten zien op je website.

 

Newspaper 8 thema
 

3) Het community (Facebook) thema.

Ik bedoel hiermee de (in de basis gratis) thema’s die vrij nieuw zijn en omarmd worden door een grote groep enthousiasten. Ze hebben zelfs hun eigen Facebook groepen. Deze thema’s zijn modern gecodeerd, licht, veelzijdig (veel mogelijkheden in de standaard Customizer) en werken goed met page builders. Door de populariteit zullen deze thema’s niet snel verlaten worden door de ontwikkelaars waardoor een keuze voor zo’n thema ook een duurzame is.

Astra thema

 

Voorbeelden:

  • OceanWP, een thema dat verbaasd als het gaat om veelzijdigheid. Dit gratis thema heeft een moderne look en de Customizer heeft meer mogelijkheden dan menig premium thema. Je kunt per pagina instellen welke elementen je wilt laten zien en er zijn beschikbare hooks om template elementen in te brengen. Daarnaast zijn er de ‘extensions’ die je dan wel moet betalen en die extra functionaliteit toevoegen. Maar zonder die extensions is het ook een thema op steroïden en erg breed in te zetten.
  • Generate Press, een thema ontwikkeld door Tom Usborne. Dit thema heeft ook een enthousiaste groep Facebook aanhangers, is licht en snel, maar niet zo veelzijdig als OceanWP. De premium versie is ook erg populair en kost op dit moment $ 40,-.
  • Astra, een modern en veelzijdig thema. Ideaal om te gebruiken in combinatie met een page builder als Elementor of Beaver builder. Eén van de drijvende krachten achter Astra is wpcrafter.com en er zijn zeer veel tutorials te vinden op Youtube.

 

4) Het repository thema

Dit zijn de (gratis) thema’s die te vinden zijn in de repository, zeg maar de bibliotheek van WordPress. Helaas zijn er veel thema’s die zeer beperkt qua mogelijkheden zijn, waar je dan vaak weer te laat achter komt. Een ander groot nadeel is dat er een kans is dat de ontwikkelaar van het thema op een gegeven moment geen ondersteuning meer zou willen geven en het thema niet meer door ontwikkeld wordt. Hierdoor kunnen conflicten met plugins en veiligheid issues niet meer opgelost worden. Wil je een serieuze website voor je bedrijf ontwikkelen dan zou ik zeker wegblijven van 90% van deze thema’s.

 

5) Het Custom thema

Veel ontwerpen voor een website zijn tegenwoordig met een pagebuilder (Elementor, Beaver builder, Divi builder, Thrive architect) goed te realiseren en in te passen in een bestaand thema. Wil je echter nog meer controle op het ontwerp en de functionaliteit denk dan aan een custom thema. Alle templates (single-post, archief pagina’s, zoekpagina etc.) worden gecodeerd en gestyled door de developer/designer. De basis voor een custom thema is dan vaak een Photoshop (of Sketch) bestand. Je werkt dan niet vanuit de beperkingen van page builders of bestaande thema’s, maar je maakt een uniek product.

Hoe kies je een WordPress thema? Zie bovenstaande als een startpunt om WordPress thema’s te checken op hun geschiktheid. Focus je op wat jij belangrijk vindt en kijk bijvoorbeeld hoe het menu eruit ziet op mobiele weergave, of je de lay-out van je blog kunt aanpassen, of het geschikt is voor Woocommerce, of het thema geschikt is voor het gebruik met een page builder…

Succes!