21 november 2017

Opvallen in Google door rich snippets en cards.

Als je een website hebt wil je natuurlijk gevonden worden door potentiĆ«le klanten en belangstellenden. Een van de belangrijkste punten is dat je ervoor moet zorgen dat je website waardevolle informatie bevat met daarin de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Nu ben je waarschijnlijk niet de enige die op die zelfde zoekwoorden gevonden wil worden. Google maakt dus een afweging (d.m.v. Google’s algoritme) en geeft jouw site een ranking. Als je een willekeurige zoekactie op Google doet zie je ook dat de eerste pagina vaak grotendeels gevuld is met bedrijven die hiervoor betalen. Meestal 3 of 4 aan de bovenkant en 1 of 2 aan de onderkant van de eerste pagina. Deze advertenties worden via de advertentiedienst van Google – Google Adwords – aangemaakt en krijgen een ranking afhankelijk van het budget van de adverteerder. Een klein budget betekent dat je advertentie na een aantal klikken alweer uit de topposities van de ranking verdwijnt. Heb je geen marketing budget voor deze advertenties dan kun je nog altijd je vermelding laten opvallen door het creĆ«eren van Rich Snippets en Rich Cards.
 

Rich snippets

Beter zichtbaar in de Google zoekresultaten doe je dus door de creatie van Rich Snippets. Je markeert je data met stukjes code (structured data) die Google weer oppikt en die het Google duidelijk maakt hoe ze je website het beste kunnen weergeven in de zoekresultaten. Door de rich snippets springt je vermelding meer in het oog en zal de (be)zoeker eerder geneigd zijn om op jouw site te klikken. Je CTR (doorklikratio) zal stijgen en dit heeft ook weer een positief effect op je ranking.

Je kunt bijv. een ‘breadcrumb’ pad aanleggen (zie voorbeeld) zodat je URL mooier weergegeven wordt. Je kunt reviews (sterren) en prijzen weergeven bij URL’s van producten. Er zijn ook rich snippets voor het weergeven van events, producten, recepten, mensen etc. etc.


 

Tegenwoordig zie je ook veel vermeldingen met groene ‘vink’ blokjes. Lijkt mezelf een voorbeeld van wansmaak en denk dat het weergeven van je website op deze manier niet als positief opgepakt zal worden. Niet doen dus!


 
Er zijn voor WordPress een aantal plugins ontwikkeld waarmee je op eenvoudige wijze zo’n rich snippet kan maken. Bijgaand een video van WPCrafter.com waarin de werking van de betaalde plugin WPSchema uitgelegd wordt. Zeker een aanrader al is het maar om een beter idee te krijgen hoe je rich snippets kunt aanmaken. Maar er zijn ook een aantal gratis plugins die hoegenaamd hetzelfde doen.

 

Rich cards

Rich cards zijn eigenlijk rich snippets die verder ontwikkeld zijn. Zeg maar de rich snippet 2.0. Zie bijgaande afbeelding om een duidelijk beeld te krijgen wat de ontwikkeling is bij stuctured data. De verwachting is dat Google in de komende tijden de mogelijkheden van Rich snippets zal blijven evalueren en wijzigen.

Bron: Google Webmaster Blog
 
Al met al zijn rich snippets en cards gemakkelijk in te zetten als je meer wil dan de standaard weergave in Google.