16 mei 2018

SEO voor Webshops (deel 2 – On Page SEO)

on page seo
 

On Page SEO staat voor alle SEO factoren die je binnen je webshop, per pagina, post of per product, kunt aanpassen. Factoren die je SEO en dus je ranking beïnvloeden. Denk hierbij aan:

  1. De titel van je pagina/product of post en de URL
  2. De meta omschrijving
  3. Content – headings, het gebruik van afbeeldingen en LSI keywords.
  4. Kruimelpad (breadcrumbs) en een sitemap
  5. Alt tags en titels bij afbeeldingen
  6. Uitgaande en interne links
  7. Responsive Design – zichtbaarheid op mobiel
  8. Laadsnelheid
  9. Rich Snippets

 

1) De titel van je pagina/product of post en de URL

Gebruik korte keyword rijke URL’s. Maximaliseer de CTR (Click Through Rate), maak de titel zo aantrekkelijk dat de bezoeker/koper nieuwsgierig genoeg is om door te klikken.  Gebruik z.g.n. modifiers om je titel een boost te geven. Modifiers zijn bijvoorbeeld: ‘aanbieding’, ‘korting’, ‘30% korting’, ‘gratis verzending’ .

Verwijder de ‘category’ uit de URL van posts (dit kan met de standaard Yoast SEO plugin). Laat de category wel staan bij producten. Zorg dat een koper binnen 3 klikken van je home page bij het product is (site architectuur).

Gebruik cijfers in je titel. Een titel met daarin een cijfer krijgt meer muisklikken.

 

2) De meta omschrijving

Schrijf in een paar regels een pakkende inleiding op de content. Gebruik het keyword en de modifiers om CTR te maximaliseren. Bedenk dat mensen dol zijn op gratis diensten, gratis verzendingen, koopjes en extra’s.

 

3) Content, afbeeldingen en LSI keywords

Het is in een competitieve markt bijna onmogelijk om veel traffic naar je webshop te halen zonder links die naar je webshop verwijzen. Investeer dus tijd in de creatie van unieke en relevante content. Denk hierbij aan blogposts, maar zeker ook aan je product pagina’s. Schrijf lange product omschrijvingen bij je 10 belangrijkste producten.

Gebruik headings (H2, H3 en H4) om je tekst te ordenen. Bij Google is content king. De tijd die men op je webshop doorbrengt is een zeer belangrijke ranking factor. Schrijf dan ook langere stukken (1000 – 1600 woorden), houd het relevant en dicht bij je webshop.

Gebruik het keyword 3 tot 5x in je tekst. Gebruik ook z.g.n. LSI keywords. LSI keywords zijn woorden en zinsdelen die nauw verbonden zijn met je keywords. Bijvoorbeeld ‘roestvrij staal’ bij je keyword ‘steelpan’. De plugin Yoast SEO geeft een analyse van je content, staar je niet blind op de ‘groene bolletjes’, maar neem de analyse wel serieus mee bij het optimaliseren van je content.

Maak je content aantrekkelijker met foto’s, infographics en video’s. Denk bij video aan gebruiksinstructie- of review video’s.

 

4) Kruimelpad (Breadcrumbs) en sitemap

Het kruimelpad maakt de bezoeker direct duidelijk waar hij is in de webshop. Zeker als de webshop wat groter is dan is een kruimelpad een aanrader. Het maakt je webshop een stuk gebruiksvriendelijker. Zie hieronder een kruimelpad op bol.com.
kruimelpad bol.com

Zorg dat de bezoeker vanaf de home page binnen (max.) 3 muisklikken bij het product is. Mocht je webshop wat groter worden, plaats dan een sitemap, bij voorkeur met grafische symbolen. Plaats een duidelijke link naar de sitemap in de footer of het (mega) menu.

 

5) Alt tags en titels bij afbeeldingen

Geef altijd een duidelijke Alt tag en titel mee met je product afbeeldingen. Er wordt erg veel gezocht binnen Google op product afbeeldingen. Je kunt met goed gebruik van alt tag en titel bovenin staan met je product.

 

6) Uitgaande en interne links

Link je content aan externe content die relevant is voor je product en voor je webshop in het algemeen. Het helpt je eigen ranking als deze uitgaande link gaat naar een autoriteit(s) artikel of website.

Leg verbanden tussen blogs/pagina’s en producten in je eigen webshop door interne links aan te maken. Als de bezoeker geïnteresseerd is in product A dan zal ze waarschijnlijk ook interesse hebben in het artikel over product A in combinatie met B.

 

7) Optimaliseren voor mobiele weergave

Mobiel wordt steeds belangrijker als shopping device. Zeker bij jongeren. Zorg dus dat je webshop geoptimaliseerd is voor mobiele weergave. Met duidelijke knoppen, een probleemloze bestel procedure en goede feedback. Daarnaast is de mobiele weergave een ranking factor bij Google.

 

8) Laadsnelheid optimaliseren

De kunst is om het hele koop proces zo soepel mogelijk te laten verlopen.  Zorg dat je webshop snel laadt. Snel is onder de 3 seconden (bij voorkeur onder de 2 seconden). Een snelle pagina laadtijd schept een goede gebruikerservaring. Klanten blijven op je website en zullen eerder weer terugkomen.

Laadsnelheid is een ranking factor bij Google. Snelheid begint met een goede hostingpartij. Zeker als je een grotere webshop hebt. Wat goed is hangt af van je wensen en hoe veel tijd je er zelf mee bezig wilt zijn. Wil je je alleen concentreren op je webshop dan kun je natuurlijk een managed WordPress hosting account nemen. Zo leg je de verantwoordelijkheid van updates, beveiliging en back-ups bij een hosting partij neer. Een voorbeeld hiervan is Biz2web.

Wil je zelf je WordPress website of webshop supersnel maken lees dan de post Maak WordPress supersnel!

 

9) Rich Snippets

Je kunt je content verrijken met z.g.n. structured data. Lees het volgende artikel over Rich Snippets and Cards.

Hierdoor geef je extra aandacht aan je vermelding in de zoek resultaten zonder dat je direct bovennaan hoeft te staan.

 

In SEO voor Webshops (deel 3 – Link Building) gaan we in op het verschijnsel Linkbuilding. Wat het is en of het nog steeds belangrijk is?

Heb je deel 1 over keywords gemist, gaan dan direct naar deze post.

Mocht je vragen hebben over ‘SEO voor Webshops’ of wil je een SEO check van je webshop neem dan contact op via ons mailadres info@echtemeneer.nl