28 november 2018

Website mind triggers

Website mind-triggers zijn onderdelen op je website die de bezoeker zal aanzetten/overtuigen om een actie te doen. Dit kan een ‘koop’ actie zijn, maar ook een inschrijving voor een nieuwsbrief of het maken van een afspraak. Als je je bewust bent van de werking van deze triggers kun je dus het gedrag van je bezoekers sturen en je doel, het laten doen van een actie, beter bereiken.

Hieronder vindt je 8 mind-triggers die je kunt inzetten op je website of webwinkel.
 

1) Voet tussen de deur – Kleine stappen

Laat bezoekers eerst een kleine actie doen voordat ze het hoofdgerecht opgediend krijgen. Dus laat ze bijvoorbeeld eerst een gratis pdf download doen die ze leidt naar een ‘Thank You’ pagina waar je een aanbieding kan doen voor een consultatie of andere dienst. Laat potentiële klanten dus kleine stapjes nemen, zodat ze langzaam voorbereid worden voor het maken van een grotere beslissing.
 

2) Het waarheid effect

Formuleer de belangrijkste boodschap die je wilt uitdragen. Herhaal en benadruk deze boodschap in verschillende elementen op je website. Dit kan in koppen, subkoppen en content. Plaats testimonials die dezelfde boodschap weergeven. Als je belangrijkste boodschap -coaching voor management teams- is, herhaal dit zoveel als mogelijk.
 

3) Angst om iets te missen

Mensen zijn banger iets kwijt te raken dan iets nieuws te krijgen. Dus maak duidelijk wat er gebeurt als ze geen gebruik maken van jouw diensten of product. Wat komen ze dan tekort? Ben je belasting adviseur/accountant geef dan aan van welke aftrekposten de site bezoeker geen gebruik kan maken als ze jou niet inschakelen. Maak het concreet en benadruk schaarste als die er is. Dus beschrijf wanneer je tijd hebt en laat weten wanneer je bezet bent.
 

4) Spiegel effect

Bezoekers reageren sneller op mensen of situaties waar ze iets mee hebben. Dus als je in staat bent om te spiegelen aan hun vragen of beeldvorming dan zijn zij eerder bereid een actie te doen. Spiegel aan leeftijd en doelgroep bijvoorbeeld in je testimonials of weergave van cases. Gebruik in je content dezelfde woorden en beeldtaal van je klanten.
 

5) Kuddedieren

Mensen zijn sociale wezens en willen vooral meedoen. Opinies en acties worden gebaseerd op wat andere mensen denken, zeggen, doen en vooral kiezen. We neigen om mee te doen met de veilige en meest populaire keuze. Dit kun je op je website gebruiken door te benadrukken hoeveel klanten hem/haar voor zijn geweest. Of elke aankoop of actie van een mede bezoeker laten zien op de website. Dit kan bijv. met een (betaalde) plugin als proof.

 

6) Persoon identificatie

Mensen identificeren zich gemakkelijker met een individu dan met een groep. Dus gebruik contactpersonen van de klant eerder dan de bedrijfsnaam van de klant in je content of case weergave.
 

7) Less is more

Teveel actie momenten op je website leidt waarschijnlijk tot helemaal geen actie. Maak niet de fout om je website tot een informatie warenhuis in te richten. Klanten zullen verdwalen. Houd het simpel. Schrijf voor één persoon, doe één aanbieding, maak één belofte, één CTA moment, één duidelijk pad voorwaarts. Skip al het andere.
 

8) Ankerpunt

Wat je het eerste ziet wordt je ankerpunt. Wat je erna ziet zul je afmeten aan dit ankerpunt. Maak een ankerpunt en plaats eerst de meest uitgebreide aanbieding voor een hoog bedrag en laat dan de aanbieding zien waarmee je echt wil scoren voor een lager bedrag. Zo is je ‘core’ aanbieding goedkoper en  aantrekkelijker.